Günümüzde Hayyama bakış açısı aynı Gazaliye olan bakış açısı gibidir.
Kimisi ikisine de sofi der kimisi yalnızca Gazaliye der, Hayyama şirkci der.
Sebebi de rubailerinde gizlidir, her ne kadar şarap kavramını tasavvufi şekilde kullanıyor diyenler olsa da bazılarına göre de durum bu şekilde değildir.
Aynı şekilde din ve tanrı için de bu dediklerim geçerlidir, Hayyam rubasinde örnek:
Beni özene bezene yaratan kim? Sen!
Ne yapacağımı da yazmışın önceden.
Demek günah işleten de sensin bana
Öyleyse nedir o cennet cehennem?
Sorgulayıcı, akılcı ve araştırmacı bir insan olduğunu bu rubaisinden anlıyoruz. Aynı zamanda şirke girecek olan dörtlükleri de benzer.
Kimi dinde imanda buldu yolu
Kimi akıl, bilim yolunu tuttu.
Derken ses geldi karanlıklardan:
Gafiller! Doğru yol ne odur, ne bu!
Tabii mutasavvıf kimliğinden dolayı da yazdığın bir başka rubaisinde de şu şekilde bir dörtlük vardır:
(ben bunu yaşadığı dönemin şartlarına da bağlıyorum, kelleler önemli :))
Tanrı evrenin canı, evrense tek bir beden
Melekler bu bedenin duyuları hep birden
Yerde gökte canlı, cansız ne varsa birer uzuv:
Budur Tanrı birliği, boştur başka her söylenen
Yani Hayyamın rubasini örnek verirken şirke de girebilirsiniz. Sizin verdiğiniz ayetlerin üstüne Ömer Hayyam dörtlüğü vermek komik oluyor.
Hatta sizin gibi düşünce yapısına sahip olan insanlar Hayyamı hiç sevmez. Gazaliye bayılır ama ah bir de gazaliyi okuyup araştırsalar onu da sevmezler.
Açıklamam bu şekilde umarım anlarsınız ne demek istediğimi.
İslamı yaymaya çalışırken Ebu cehil sözünden örnek vermem gibi bir şey oldu sizin bu yaptığınız. Kendinize daha farklı referanslar bulun.