Allah Teala şöyle buyurmuştur: “Ey Peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin hanımlarına söyle (Herhangi bir ihtiyaç için dışarı çıkarken) dış örtülerini üzerlerine alıp örtünsünler Bu onların başkaları tarafından tanınıp rahatsız edilmemeleri için daha uygundur. Allah, çok bağışlayan, çok merhamet edendir.” (Ahzab 59)
Bu Ayetten Sahabeler Yüzün Örtülmesi Gerektiğini Anlamıştır Abdurrazzak, Ma’mer – İbn Huseym – Safiyye bt. Şeybe – Ümm Seleme radıyallahu anha isnadıyla rivayet ediyor:
“Bu ayet (Ahzab 59) nazil olunca Ensar kadınları başlarında karga varmış gibi sükûnet içinde oldular üzerlerinde siyah çarşaflar vardı.”4
Aişe radıyallahu anha’dan gelen rivayette; “Allah ilk muhacir hanımlara rahmet eylesin. “Ey peygamber, hanımlarına, kızlarına ve müminlerin kadınlarına söyle…” ayeti nazil olunca elbiselerinin bir parçasını yırtarak yüzlerini örttüler. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in arkasında başlarında kargalar varmış gibi namaz kıldılar.”5
4 Ebu Davud (4101-4) Taberi (22/29) Beyhaki (2/234, 7/88) Ahmed (6/30) Hakim (2/397) Tefsiru Abdurrazzak (2/101) İbn Ebi Hatim (10/3154) Cessas (3/372) İbnu Katan Kitabu’n-Nazar (s.175) Cemu’l-Fevaid (5730) Suyuti Durru’l-Mensur (8/208) en-Nihaye (3/352) İbni Kesir (6/482) Kayrevani Cami (210) Belazuri (1/574) 5 Buhari (4759) Ebu Davud (4102) Taberi (18/94) Beyhaki (7/88) İshak b. Rahuye (1280) Hakim (2/431, 4/216)) İbnu Katan Kitabu’n-Nazar (s.173) İbn Ebi Hatim Tefsir (8/2575) Fethu’l-Bari (8/490) İbni Habib Gaye ve Nihaye (s.213) Durru’l-Mensur (8/209) Zemahşeri Keşşaf (4/401)
Ümmü Atiyye'den rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:
"Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- bizlere, ergenlik çağına eren kızları, hayız gören kadınları ve evlenme çağındaki bâkire kızları Ramazan ve Kurban bayramlarına çıkarmamızı emretti.Hayız gören kadınlara gelince, onlar namaz vaktinde namaz kılınan yerden (musalla'dan) uzak dururlar, hutbeye ve müslümanların duâlarına şâhit olurlar (iştirak ederler).
(Ümmü Atiyye):
- Ey Allah'ın elçisi! Bizden birisinin cilbabı yoksa ne yapmalıdır? diye sordum.
Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- buyurdu ki:
- Kızkardeşinin ihtiyacı olmadığı cilbabını ödünç alıp giyer." (Buhârî ve Müslim).
Âişe'den rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:
"Biz, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- ile birlikte ihramlı kadınlar olduğumuz (yüzlerimiz açık olduğu) sırada süvâriler (binekliler) yanımızdan (biz kadınlar topluluğunun yanından) geçip giderlerken tam bizim hizamıza geldiklerinde her birimiz cilbabını başından yüzünün üzerine doğru sarkıtırdı.Bizi geçip gittikleri zaman yüzümüzü açardık." (Ebu Dâvud; hadis no: 1562).
şuan bunları bulabildim gerekli araştırmaları yaptıgınız da daha fazlasını bulabilirsiniz..
iyi.. her şeyden önce hangi islam çeşidine inandıgını bilmem iyi oldu. ana hatlarıyla, kuran, hadis, sünnet diyorsun... büyük ihtimalle de hanefi mezhebindensindir. kaba taslak ögrenmiş oldum.
öncelikle ben senden 'kesin emir' istedim. Kuran'daki kesin emirler şöyle olur;
- farz kılındı denir,
- haram kılındı denir,
- kötü bir harama teşbih edilir (benzetilir),
- sert bir şekilde uyarılır ya da tehdit edilir.
bir şeyin kesin emir olması için yukarıdaki gibi olması lazım. oysa verdigin ayette ben kesin emir göremiyorum.
''daha uygundur'' diyor ayette, yani ortada bir emir degil, bir tavsiye söz konusu. sebebi de
''başkaları tarafından tanınıp rahatsız edilmemeleri''. bu bir tavsiye sadece, iffetini korumak ve erkekler tarafından rahatsız edilmek istemeyenlere kolaylık olsun diye.
iki şekilde de anlaşılabilecek bir şey var ortada. ''başkaları tarafından tanınıp rahatsız edilmemeleri'' gerekçesi, iki şekilde anlaşılır.
- ya yüzlerini bile kapatsınlar da kimse onları tanımasın ve rahatsız etmesin diye.. bu mana mantıklı gelmiyor.
- ya da ortalıktaki diger kadınlar gibi fazlaca açık dolaşmasınlar, görüldüklerinde hür ve iffetli kadınlar olarak tanınsınlar da erkekler sarkıntılık yapmasın diger kadınlara yaptıgı gibi. ben de böyle oldugunu anlıyorum mesela. bu yüzden de yüzlerini kapatmalarından degil, daha kapalı giyinmeleri gerektigini anlıyorum. ne de olsa o devirlerde salaş gezen, gögüsleri açıkta gezen bir sürü kadın var.
hadis kısmına geçersek, ''bez parçasını kesip yüzlerini örttüler'' hadisine iman ediyorsan, senin de yüzünü tamamen örtmen gerekir, örtüyor musun bilmem... ama burada bahsedilen baş örtüsü degil, peçedir.
''cilbab'' hadisi de başörtüsüyle ilgili degil, giysidir. cilbab denilen normal üst giysisidir. az önce de yazdım, gögüsleri açık gezenler vardı o devirlerde.
diger hadis de peçe ile ilgili...
sonuç olarak kesin bir emir yok örtüyle ilgili... tabi bir de başörtüsü bir dini sembol degil sadece, ayrıca bir kıyafettir. bunu dünyanın her yerinde binlerce yıl kullandı insanlar. şapka olarak, kalpak olarak, tülbent olarak... vs. yani yeni çıkan bir şey degil bu, islamın bahsettigi ise, gögüslerin ve dekoltenin kapatılmasıdır. oysa yeni türban baglama şeklinde türban gögsü kapatmaz bile. bu da çok enteresan.