eline sağlık canım[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]okuyucu[/TD]
[TD]mesnevi başlangıç süresi[/TD]
[TD]okunulan sahife[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]kgokce
[/TD]
[TD]20/02/2013[/TD]
[TD]28[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]datluCadu[/TD]
[TD]20/02/2013[/TD]
[TD]22[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]kulitta[/TD]
[TD]20/02/2013[/TD]
[TD]30[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
reca ederim bacım.... ne demekkk sen bir yazışımla mesnevi dersleri topicini kurdun yaaaa ne kadar teşekkür etsem az kalır....eline sağlık canım
benimki evde kaldı ama öyle değildi sanırım:44:ikili dizeler şeklinde ilerlemişDİNLE!
bu ney nasıl şikayet ediyor,ayrılıkları nasıl anlatıyor: Beni kamışlıktan kestiklerinden beri feryadımdan erkek,kadın.... herkes ağlayıp inledi.Ayrılıktan parça parça olmuş ,kalb isterim ki,iştiyak derdini açayım. Aslında uzak düşen kişi yine vuslat zamanını arar...
arkadaşlar benim okuduğum basımda mesnevi dizeleri tek tek yorumlanmamış açıklanmamış... örneğin yukarıda yazdığım kısım 1.kısımolarak başlanmış ve 1-5 arasındaki dizlerin yorumu olduğu için akabinde 5.dize yorumlanmaya başlanılmış.... dizeler arasında hikayeciklere başlık eklenilmiş.... örneğin ; padişahın bir halayığa aşık olup satın alması,halayığın hastalanması,onu iyi etmek için tedbiri.....
bu şekilde ilerlemekte.....
verdiğin bu güzel bilgiler için çok teşekkür ederim...Tanıtım, içindekiler, önsöz, mütercim seceresi derken sayfa; 30'a gelmiş bulunuyorum.
Konu aslına gelebilmem için biraz daha var. Cümlenin gidişatından anlamaya çalıştığım halde bilmediğim
kelimeleri de çıkarıp anlamlarına göz atıyorum. :44:
Sanırım iyice sindireceğiz Mesneviyi.
Çıkardığım kelimeleri de paylaşmak istiyorum. Bir harf öğretenin kırk yıl kölesi oluyorsak, bir kelime öğretenin
kaç yıl oluruz???
Mevlânâ: Söyleyiş: (mevlâ:na:) Cinsiyet: Erkek
1. Efendimiz anlamında kullanılan bir ad. 2. Hazret anlamında bir san.
mesnevi: (1. anlamı) a. (mesnevi:) ed. 1. Her beyti ayrı uyaklı bir divan edebiyatı nazım biçimi. 2. Bu türdeki eserlerin genel adı.
(2. anlamı) (Divan edebiyatı terimi) Her beyti ayrı uyaklı koşuk şekli.
(3. anlamı) Her koşası ayrı uyaklı bir divan koşuk biçimi.
derviş: a. 1. Bir tarikata girmiş, onun yasa ve törelerine bağlı kimse, alperen. 2. mec. Yoksulluğu, çilekeşliği benimsemiş kimse.
3. mec. Alçak gönüllü ve her şeyi hoş gören kimse.
sufi: a. din b. Tasavvuf inançlarını benimseyerek kendini Tanrı'ya adamış kimse, İslam gizemcisi, mutasavvıf
vahdet (1. anlamı) a. esk. Bir olma, tek olma, birlik, teklik.
(2. anlamı) 1. Yalnızlık, teklik, birlik. 2. Allah'a yakınlık, Allah'a ulaşma.
çerağ: a. (çera:ğı) 1. Mum, kandil, lamba vb. ışık veren araç, çırağ. 2. Işık, çırağ.
beka: a. (beka:) esk. Kalıcılık, ölmezlik
benimki evde kaldı ama öyle değildi sanırım:44:ikili dizeler şeklinde ilerlemiş
bilmemm mi ankarada bir program yapmıştı gitmiştik... salona giriş bile ney çalıyordu harikaydı....Cemalnur Sargutu Bilir misiniz? Çok Hoş bir ilim kadını. trt de bir dönem cuma günleri bir programa katılırdı. çok güzel mesnevi hikayeleri anlatırdı.
Cemalnur Sargutu Bilir misiniz? Çok Hoş bir ilim kadını. trt de bir dönem cuma günleri bir programa katılırdı. çok güzel mesnevi hikayeleri anlatırdı.
Eveeet sayfa: 43 ve Mesnevi şu sözlerle başlıyor.
Dinle neyden, zirâ o birşeyler anlatmakta
Ayrılıklardan şikâyet etmededir.
Ney der ki: Beni kamışlıktan kopardıklarından beri,
İniltim kadın - erkek herkesi ağlattı.
Ayrılık bağrımı delik deşik eylesin,
Tâ ki aşk derdini anlatabileyim.
___________________________________________________________
Mevlana hazretleri Mesnevi de bu giriş cümlesiyle başlar. İnsanlara bu cümleyle salık vermektedir. Uzun uzun anlatır orada neyi Kamışlıktan nasıl koparıldığını, bu feryadının sebebinin ne olduğunu, hangi mecliste kimlerle arkadaşlık ettiğini, ve sırrını Neyin sırrının sesinde o kadar uzak olmadığını, lakin her kulakta bunu anlayacak nurun bulunmadığını da anlatır. Bir anlam da neye hayat verir, öz verir, kişilik verir.
Tasavvuf erbâbına göre ney, kamil insanı temsil eder. Bu temsil sadece neyin mânevi muhtevatından kaynaklanmaz. Neyi fiziki açıdan değerlendirirken de de insan-ı kamil ile özleştirir. Üzerinde bulunan yedi adet deliği insanda bulunan nefsin mertebelerini (letaifler) ifade eder. Dokuz boğum yine insanın kendine aittir. Bu bağlamda baktığımız zaman neyi direk olarak insanla özleştirmek kaçınılmaz bir hâl alır zaten.
Neyin kemâlat noktasına ermesi de insanın kemâle ermesi gibi uzun zaman alır. Şöyle bi baktığınız zaman normal bir neyin kıvama gelmesi yaklaşık yirmi seneyi bulur. Bu da zaten zikir ehl-i bir insanın normal şartlar altında çile süresinin sonuna yani, kemâl noktasına gelme süresinin başına tekamül etmektedir. Ney, neyzen tarafından üflenmeye başladığı zaman yavaş yavaş yanmaya başlar ve bu ilk olarak deliklerde görülür. Tıpkı insanın yavaş yavaş nefsin her bir eğretisini ezmeye başlaması gibi. Daha sonra da ney tamamen yanar, erimeye başlar ve belli bir noktadan sonra da ses vermez hâle gelir. Artık görevini tamamlamıştır. Boş kuru sözlere, düşmandan gelen her türlü kirli salıklara kulaklarını kapatmıştır. Kendisini Yaradana doğru uzatmıştır İnsan-ı kâmil gibi.
Nây-ı şerif bu sebepler bağlamından dolayı sadece bir müzik ensturumanı kalıbına sığmamıştır. O, bir kültürü, özellikle İslam tasavvuf kültürünü ileriki dönemlere taşıyan en önemli mihenk taşlarından olmuştur. En önemli özelliği de şudur ki sadece İslam toplumlarına değil, bütün insanlığa, eşyaya seslenmiştir. Muhabbetle
her kim sırrını saklar ise çabucak muradına erişir...
tohum toprak içinde gizlenince ,onun gizlenmesi,bahçenin yeşillenmesi ile neticelenir.... altın ve gümüş gizli olmasalardı..... madende nasıl musaffa olurlar nasıl altın ve gümüş haline gelirler?
harika msjlar aldım bendeee bunu uygularım yaşamıma artık inşlh....
gerçekten eşimle yaşadıklarımı daha saklı tutabilseydim annemlerin gözünde eşim daha değerli olurdu.... bu dersi çıkardım kendimeee.... şimdi uygulamaya geçicem her noktada....
bu arada haftalık liste yapıcam....
Padişahla Hekimin infazlarını hiç doğru bulmamış kafam karışmıştı ki, :44:
ardından şu sözler geldi.
Bu hoş bir iş değil, diye sen düşündün.
Böylece, gönlün gam ateşine üzerlik tohumu oldu.
Tamam da, Hikmet sahibi kişilerin yaptıkları sorgulanmadan Hayra yorulduğunda da
Kendini Kemale ermiş sanıp aynı şeyleri yapmaya kalkacakları nasıl durdururuz.
belkide durdumak için çaba harcama ya gerek yoktur, belkdie gün gelir gözleri açılır ve kendi gözleri ile gerçekleir görürler.
mesneviden değil ama başka bir yerden bir hikaye. bir şeyhin dergahına sürekli uğrayan bir zat zamanla derslere iştigal etmemeye başlar. cematten bir kaç kişi bu zatı ziyaret ederler. bu zat kalp gözünün açıldığını , artık o şeyhin dersine gitmesine gerek klamdığını söyler. bu kişiler şeyhe iletirler durumu. şeyh ona besmele çekmesini söyleyin der. onlarda bu zata iletirler şeyhin sözünü. zat besmele çker. ve etrfaında gördüğ tüm güzlelikler anında çirkinleşir.
padişah birisi onun yüzünü gördükten sonra , başkasına bakarsa kıskanır. çünkü bakanın kendi ile yücelmesini ister. hak teala herşeyi ondan istememizi arzu eder değil mi. ayakkabı bağınıza kadar isteyin vereyim diyor. yeter ki benden isteyin.o gözlerin açılacağı gün dilerim bizler içinde erken zamanda gelir.... senin hikayede güzelmş bacım.....
evet bacılarr şugünlerde anlamakta zorlandığım adeta okumayıp çalıştğım bir bölüme girmiş bulunuyorum....
PADİŞAH;birisi yüzünü gördükten sonra başkasına meylederse kıskanır..... padişahın gayreti buğdaya benzer ,harmanda ki saman da insanların kıskançlığıdır................................
cidden kızlar sanırım daha yavaş ilerleyeceğim artık....
şu sözle bitireyim mesneviden;
Seni yoldan alı koyan şey ;ister küfür sözü olsun,ister iman... Seni dosttan uzak düşüren nakış ister çirkin olsun ,ister güzel.... ikiside birdir.....
sayfalarım ilerledikçe oturuyorrr çok sağol bacım...harika anlatmışsın... ayrıcaaaaaaa girebildiğin içinde baya sevindim ara verecem demiştin neyseeepadişah birisi onun yüzünü gördükten sonra , başkasına bakarsa kıskanır. çünkü bakanın kendi ile yücelmesini ister. hak teala herşeyi ondan istememizi arzu eder değil mi. ayakkabı bağınıza kadar isteyin vereyim diyor. yeter ki benden isteyin.
padişahın gayreti buğdaya benzer, ekinin özü nedir? Buğday. saman ise artıktır. boşa çıkandır. yani insanların kıskançlığı ise boştur. burda bir karşılaştırma var. padişah ile insanların kıskançlığı karşılaştırılıyor. padişahın kıskançlığı buğday kadar elzem iken ( çünkü vermek , ve yüceltmek maksatlı) , insanların ki ise saman kadar boş.
nacizane anladıklarım canım
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?