Bartın Yöresel Örf Ve Adetleri

Nevreste

Yeniden ☀
Yönetici
Editor
16 Ağustos 2010
294.116
605.447
43
Düğün


düğünlerin geleneksel özellikleri vardır. Fakat gerek teknolojinin gelişimi gerekse ekonomik gelişmeler bazı gelenekleri değiştirmiştir. Eskiden düğünler sekiz gün sürerdi. Düğünler genelde davul-zurna eşliğinde yapılırdı. Cuma günü baklava bağlama dediğimiz tatlıları hazırlama işlemleri başlardı. Salı gün akşamı damat evinde köylü gecesi düzenlenirdi. Buradaki amaç ertesi gün çalışacak ve misafirlere hizmet edecek gençleri ağırlamaktır. Çarşamba günü sabahtan 11-14 arası kız tarafı ve yakın çevreleri erkek evine gelir ve ağırlanır.Saat 14'ten sonra ise danacı diye adlandırılan genç çevresi (gelinin erkek kardeşleri varsa öncülük eder.) düğün evine gelirler.Geç saatlere kadararabaların çoğalması ile bu gelenek kalkmıştır.

Düğünlerde kesinlikle silah kullanılmaz ve kullandırılmaz düğün sabahı köylerdeki tüm silahlar boşaltılır silahın ağzında mermi olmaz.



Düğünlerde davul zurna ile yörede köçek oyunları (erkek) oynanır ve eğlenceli geçer. Günümüzde köçeklerde bitme noktasına gelmişlerdir. Köçek ihtiyacı çevre köylerden temin edilir. Köçek kültürü Batı Karadeniz bölgesine hasdır.

BAYRAMLAR VE ZİYARET

Ramazan ve Kurban Bayramından 1 gün önce Zıyrat dediğimiz mezarlık ziyaretleri yapılır.Topluca namaz kılınarak geçmişlerin anısına dualar okunur.Ev hanımlarının evlerde yaptığı helvalar yufka içerisine konularak mezarlığa gelen ziayaretçilere sunulur bir sofra oluşturulup herkes bu yufka ve helvadan tadar. Bayram günü ise namazdan sonra yaşlılar öne geçmek suretiyle sıra olunur ve bayramlaşma yapılır Pazaryerinde pazar kurulur ve bu pazardan Ulukaya ve çevre bölgelerden gelen kişiler alışverişlerini yapar evde bekleyen hanımlarına çocuklarına yaşlılarına değişik hediyeler alıp evine gittiğinde takdim eder.Bayram namazı gününden itibaren her gün bir yada iki köyün bayramı sayılır ve bu köylere diğer köyler bayramlaşmaya gider. Özellikle bayramlaşmaya gelen misafirlere güzel ve özenli sofralar kurulur. Gelen bayramcılara mutlaka yemek ikram edilir ve hoş tutulur. Bayramlar küslerin barıştığı anlardır. Bayramlaşmadan sonra topluca yaşlılar ve hastalar ziyaret edilir. Çocuklar ise bir araya toplanarak evleri dolaşırbayramlaşarak şeker ve harçlık toplarlar.

Pazaryeri eski günlerinde bayramlarda dolup taşardı ve çevre köylerden ilçelerden pazarcılar ¤¤¤gah açar iğneden ipliğe tatlıdan tuzluya bilimum ürünü satarlardı. Özellikle bayramlarda çocuklar unutulmaz ve bayram sabahına evin reisi günler öncesinden Pazardan aldığı giyisileri yeni ayakkabıları çocuklarının ve baktığı eşi kurban kesilirdi. Bu adet günümüzde de devam etmektedir. Bayramlarda köylerine giden halkımız bu adeti sürdürmektedir.

Kurban bayramında bayram günü sırası hangi köyde ise o köy kurbanını o gün keser ( Bayramcılara taze kurban sunmak için) Kurban kesenler özellikle ihtiyaç sahiplerine kurbanın güzel yerlerini ikram ederler. Kesilen kurbanlar genelde büyükbaş hayvan olup köylüler bir araya gelerek kendi ev önlerinde yada köyce ortak yerlerde kurbanını keser. Kesilen kurban etiyle ( genellikle çiğer kavurmasıyla) kahvaltı yapılır ve çeşitçeşit yemekler yapılır.

Bayramlarda canlı olan bitkilere dokunulmaz ava çıkılmaz silah kullanılmaz daha doğrusu canlı olan bir bitki dahi olsa ona kıyılmaz. Bu adet arefe gününden itibaren bayramın son gününe kadar geçerlidir.


Bayramlaşmaya gelen misafir isterse küs yada yabancı dahi olsun ağırlanır ortaya koyulan sofradan karnını doyurur. Ve saygı görür.


HIDIRELLEZ

Mayıs günü türbede ateşler yakılır adakları olanların getirdiği hayvanlar kesilir ve çevredekilere dağıtılır.Topluca namaz kılınır ve dualar okunur. Özellikle 6 Mayıs günü altaşman adı olarak bilinen ALİDANIŞMENTGAZİ türbasine gidilir burada dualar edilir kabir gezilir ve çevresinde kurulan pazarda alışverişyapılır. Drahnada bulunan EseDede(dutlu mahallesi kabristanı içinde) türbesinde mayıs ayında adak kesilir ve bu adak fakirlere dağıtılır.

CENAZE

Cenazenin arkasından her yerde olduğu gibi yas tutulmaktadır.Cenaze ye tüm köylerden köylüler katılır. Ve defnine kadar cenazede bulunulur. Sal ortak taşınır ve herkesin tutması için el değiştirilir. Cenaze evinde yemek verilir.ilk akşamı 3. akşamı 7. akşamı 40. akşamı 52. akşamı ve 365 gün sonra cenaze evinde tüm kölü toplanır yemekler yenir namazlar kılını dualar Kur'an lar okunur ve cenazeye bağışlanır. Devir dediğimiz ölmüş kimsenin anısınaileriki tarihlerde de uygun zamanlarda hatim ve dualara devam edilir.

YÖRESEL YEMEKLER

Köylerimizdeher türlü yemek yapılmaktadır. Geniş bir yemek kültürüne sahiptir.Özel günlerde yapılan ve davetlilere ikram edilen en ünlüleri hindi eti el işi kadayıfları sayabiliriz.

ALINTIDIR..
 
Merhabalar benım ağustosta nişanım olacak sözlüm Bartınlı acaba takılan altınlar yada paralar erkek tarafındamı kalıyor yoksa kız tarafındamı bilgi vermenız mumkun mu????
 
Düğün


düğünlerin geleneksel özellikleri vardır. Fakat gerek teknolojinin gelişimi gerekse ekonomik gelişmeler bazı gelenekleri değiştirmiştir. Eskiden düğünler sekiz gün sürerdi. Düğünler genelde davul-zurna eşliğinde yapılırdı. Cuma günü baklava bağlama dediğimiz tatlıları hazırlama işlemleri başlardı. Salı gün akşamı damat evinde köylü gecesi düzenlenirdi. Buradaki amaç ertesi gün çalışacak ve misafirlere hizmet edecek gençleri ağırlamaktır. Çarşamba günü sabahtan 11-14 arası kız tarafı ve yakın çevreleri erkek evine gelir ve ağırlanır.Saat 14'ten sonra ise danacı diye adlandırılan genç çevresi (gelinin erkek kardeşleri varsa öncülük eder.) düğün evine gelirler.Geç saatlere kadararabaların çoğalması ile bu gelenek kalkmıştır.

Düğünlerde kesinlikle silah kullanılmaz ve kullandırılmaz düğün sabahı köylerdeki tüm silahlar boşaltılır silahın ağzında mermi olmaz.



Düğünlerde davul zurna ile yörede köçek oyunları (erkek) oynanır ve eğlenceli geçer. Günümüzde köçeklerde bitme noktasına gelmişlerdir. Köçek ihtiyacı çevre köylerden temin edilir. Köçek kültürü Batı Karadeniz bölgesine hasdır.

BAYRAMLAR VE ZİYARET

Ramazan ve Kurban Bayramından 1 gün önce Zıyrat dediğimiz mezarlık ziyaretleri yapılır.Topluca namaz kılınarak geçmişlerin anısına dualar okunur.Ev hanımlarının evlerde yaptığı helvalar yufka içerisine konularak mezarlığa gelen ziayaretçilere sunulur bir sofra oluşturulup herkes bu yufka ve helvadan tadar. Bayram günü ise namazdan sonra yaşlılar öne geçmek suretiyle sıra olunur ve bayramlaşma yapılır Pazaryerinde pazar kurulur ve bu pazardan Ulukaya ve çevre bölgelerden gelen kişiler alışverişlerini yapar evde bekleyen hanımlarına çocuklarına yaşlılarına değişik hediyeler alıp evine gittiğinde takdim eder.Bayram namazı gününden itibaren her gün bir yada iki köyün bayramı sayılır ve bu köylere diğer köyler bayramlaşmaya gider. Özellikle bayramlaşmaya gelen misafirlere güzel ve özenli sofralar kurulur. Gelen bayramcılara mutlaka yemek ikram edilir ve hoş tutulur. Bayramlar küslerin barıştığı anlardır. Bayramlaşmadan sonra topluca yaşlılar ve hastalar ziyaret edilir. Çocuklar ise bir araya toplanarak evleri dolaşırbayramlaşarak şeker ve harçlık toplarlar.

Pazaryeri eski günlerinde bayramlarda dolup taşardı ve çevre köylerden ilçelerden pazarcılar ¤¤¤gah açar iğneden ipliğe tatlıdan tuzluya bilimum ürünü satarlardı. Özellikle bayramlarda çocuklar unutulmaz ve bayram sabahına evin reisi günler öncesinden Pazardan aldığı giyisileri yeni ayakkabıları çocuklarının ve baktığı eşi kurban kesilirdi. Bu adet günümüzde de devam etmektedir. Bayramlarda köylerine giden halkımız bu adeti sürdürmektedir.

Kurban bayramında bayram günü sırası hangi köyde ise o köy kurbanını o gün keser ( Bayramcılara taze kurban sunmak için) Kurban kesenler özellikle ihtiyaç sahiplerine kurbanın güzel yerlerini ikram ederler. Kesilen kurbanlar genelde büyükbaş hayvan olup köylüler bir araya gelerek kendi ev önlerinde yada köyce ortak yerlerde kurbanını keser. Kesilen kurban etiyle ( genellikle çiğer kavurmasıyla) kahvaltı yapılır ve çeşitçeşit yemekler yapılır.

Bayramlarda canlı olan bitkilere dokunulmaz ava çıkılmaz silah kullanılmaz daha doğrusu canlı olan bir bitki dahi olsa ona kıyılmaz. Bu adet arefe gününden itibaren bayramın son gününe kadar geçerlidir.


Bayramlaşmaya gelen misafir isterse küs yada yabancı dahi olsun ağırlanır ortaya koyulan sofradan karnını doyurur. Ve saygı görür.


HIDIRELLEZ

Mayıs günü türbede ateşler yakılır adakları olanların getirdiği hayvanlar kesilir ve çevredekilere dağıtılır.Topluca namaz kılınır ve dualar okunur. Özellikle 6 Mayıs günü altaşman adı olarak bilinen ALİDANIŞMENTGAZİ türbasine gidilir burada dualar edilir kabir gezilir ve çevresinde kurulan pazarda alışverişyapılır. Drahnada bulunan EseDede(dutlu mahallesi kabristanı içinde) türbesinde mayıs ayında adak kesilir ve bu adak fakirlere dağıtılır.

CENAZE

Cenazenin arkasından her yerde olduğu gibi yas tutulmaktadır.Cenaze ye tüm köylerden köylüler katılır. Ve defnine kadar cenazede bulunulur. Sal ortak taşınır ve herkesin tutması için el değiştirilir. Cenaze evinde yemek verilir.ilk akşamı 3. akşamı 7. akşamı 40. akşamı 52. akşamı ve 365 gün sonra cenaze evinde tüm kölü toplanır yemekler yenir namazlar kılını dualar Kur'an lar okunur ve cenazeye bağışlanır. Devir dediğimiz ölmüş kimsenin anısınaileriki tarihlerde de uygun zamanlarda hatim ve dualara devam edilir.

YÖRESEL YEMEKLER

Köylerimizdeher türlü yemek yapılmaktadır. Geniş bir yemek kültürüne sahiptir.Özel günlerde yapılan ve davetlilere ikram edilen en ünlüleri hindi eti el işi kadayıfları sayabiliriz.

ALINTIDIR..
Sendr mi bartınlısın :)
 
3 aylıkken iistanbula göçmüş bartınlı bir ailenin kızı olarak, bi çoğundan bihaberdim.
teşekkürler bilgi paylaşımı için. :KK52:

bayram ve düğün gelenekleri sanırım çoğu batı karadeniz ilinde aynı olmasa da benzer. tanıma fırsatım olanlar için söylüyorum yani.
 
3 aylıkken iistanbula göçmüş bartınlı bir ailenin kızı olarak, bi çoğundan bihaberdim.
teşekkürler bilgi paylaşımı için. :KK52:

bayram ve düğün gelenekleri sanırım çoğu batı karadeniz ilinde aynı olmasa da benzer. tanıma fırsatım olanlar için söylüyorum yani.
Bartnn neresnfensn :)
 
hiç bilmiyorum hemşerim, ben istanbullu oldum çok önce yaa :) şimdi eş durumundan da yine bir batı karadeniz ilindenim :KK70:
Valla bnm ablamda ist doğmlu bnde. Bizimkler annr baba kaçıp ist yerleşmişler yani bartınlıyım ama bnde pek bilmiyorum yinede memleket..
 
X