MAKRO (Yakın Plan - Close up)
Yakın çekimler, bir başka deyişle close-up ya da makro çekimler konulara çok yakın olarak yapılan çekimlerdir. SLR makinelerin objektifleri konuya ancak 40 50 cm yakınlaşabilirler. Bu bazı çekimler için yeterli olmayabilir. Bu tür çekimlerde en başarılı sonuçlar makro objektifler ile alınır. Bunlar konuya ancak birkaç cm yaklaşma olanağı verir.
Makro çekimlerde kullanılacak malzeme konuya ne kadar yaklaşmak istediğimizle orantılıdır. Elimizde 70 200 mmlik bir zoom ve fazladan bir de makro ayarı bulunuyorsa bu bazı yakın çekimler için yeterli olabilir. Konuya birkaç santimetreye kadar yaklaşma olanağı veren tele-makro objektifler de vardır. Ancak bu objektiflerin dezavantajı yüksek fiyatlı olmalarıdır. Makro çekim yapmanın ucuz yolu ise close-up filtre kullanmaktır. +1, +2, +4 ya da +10 gibi değişik güçlerde olan bu mercekler oldukça ucuzdur. (en iyi sonuç +4 ile alınır) Objektifin önüne takılarak kullanılan merceklerden başarılı sonuçlar alınabilir.
Makro çekim için kullanılan yardımcı araçlar ise tüp ve körüklerdir. Konuyu 1 / 1 den daha çok büyütmek için objektif ile makine arasına yerleştirilen tüpler kullanılabilir. Eğer konuyu daha fazla büyütmek istiyorsak körükle çalışmamız gerekir. Kullanılan bu araçlar objektifin odak uzaklığını yani ışığın yolunu uzatarak daha yakın çekimler yapılmasına olanak verir.
Makro çekimlerde en iyi aydınlatma gün ışığıdır. Ancak direkt aydınlatma sert gölgeler ve parlamalar gibi sorunlar ortaya çıkarabilir. Böyle durumlarda beyaz kartondan reflektör kullanmanın belirli avantajları vardır. Diğer yöntem flaş kullanımıdır. Konuyla lens arasındaki mesafe çok kısa olacağı ve flaş çok parlayacağı için karanlık gölgeler oluşur. Bunu önlemenin yolu konun her tarafını eşit şekilde aydınlatıp, gölgelere yol açmayacak ring (dairesel) flaş kullanmaktır. Flaşla yapılan yakın çekimlerde diyafram kısık tutulmalıdır.
Makro çekimlerde konuya olan yakınlık ve uzun süre kontrol netlemeyi zorlaştıracaktır. Bir iki milimetrelik bir hata fotografın flu çıkmasına neden olur. Konuya çok yakın olunduğu için alan derinliği çok sınırlıdır. Bu nedenle mümkün olan en kısık diyafram değeri kullanılmalıdır. Netlemenin doğru yapılması ve özellikle uzun süreli pozlarda sallanmanın engellenmesi için tripod kullanmak gereklidir. Özellikle kısık diyafram kullanıldığında uzayacak olan poz süresi kesinlikle tripod gerektirir. Makro çekimde kullanılacak düşük hızlı filmler genellikle yüksek hızlılardan daha net ve daha canlı renkli fotograflar verir.
Konunun arka planının karmaşık olmaması gerekir. Bunun için konunun arkasına siyah ya da renkli bir karton konulabilir. Arka planda dikkat dağıtıcı parlak lekelerden kaçınılmalıdır. Çok diyafram kullanılması ve arkanın tamamen flu olması da arka plan karmaşasını ortadan kaldırır.
http://www.kadinlarkulubu.com/album.php?albumid=26423
Yakın çekimler, bir başka deyişle close-up ya da makro çekimler konulara çok yakın olarak yapılan çekimlerdir. SLR makinelerin objektifleri konuya ancak 40 50 cm yakınlaşabilirler. Bu bazı çekimler için yeterli olmayabilir. Bu tür çekimlerde en başarılı sonuçlar makro objektifler ile alınır. Bunlar konuya ancak birkaç cm yaklaşma olanağı verir.
Makro çekimlerde kullanılacak malzeme konuya ne kadar yaklaşmak istediğimizle orantılıdır. Elimizde 70 200 mmlik bir zoom ve fazladan bir de makro ayarı bulunuyorsa bu bazı yakın çekimler için yeterli olabilir. Konuya birkaç santimetreye kadar yaklaşma olanağı veren tele-makro objektifler de vardır. Ancak bu objektiflerin dezavantajı yüksek fiyatlı olmalarıdır. Makro çekim yapmanın ucuz yolu ise close-up filtre kullanmaktır. +1, +2, +4 ya da +10 gibi değişik güçlerde olan bu mercekler oldukça ucuzdur. (en iyi sonuç +4 ile alınır) Objektifin önüne takılarak kullanılan merceklerden başarılı sonuçlar alınabilir.
Makro çekim için kullanılan yardımcı araçlar ise tüp ve körüklerdir. Konuyu 1 / 1 den daha çok büyütmek için objektif ile makine arasına yerleştirilen tüpler kullanılabilir. Eğer konuyu daha fazla büyütmek istiyorsak körükle çalışmamız gerekir. Kullanılan bu araçlar objektifin odak uzaklığını yani ışığın yolunu uzatarak daha yakın çekimler yapılmasına olanak verir.
Makro çekimlerde en iyi aydınlatma gün ışığıdır. Ancak direkt aydınlatma sert gölgeler ve parlamalar gibi sorunlar ortaya çıkarabilir. Böyle durumlarda beyaz kartondan reflektör kullanmanın belirli avantajları vardır. Diğer yöntem flaş kullanımıdır. Konuyla lens arasındaki mesafe çok kısa olacağı ve flaş çok parlayacağı için karanlık gölgeler oluşur. Bunu önlemenin yolu konun her tarafını eşit şekilde aydınlatıp, gölgelere yol açmayacak ring (dairesel) flaş kullanmaktır. Flaşla yapılan yakın çekimlerde diyafram kısık tutulmalıdır.
Makro çekimlerde konuya olan yakınlık ve uzun süre kontrol netlemeyi zorlaştıracaktır. Bir iki milimetrelik bir hata fotografın flu çıkmasına neden olur. Konuya çok yakın olunduğu için alan derinliği çok sınırlıdır. Bu nedenle mümkün olan en kısık diyafram değeri kullanılmalıdır. Netlemenin doğru yapılması ve özellikle uzun süreli pozlarda sallanmanın engellenmesi için tripod kullanmak gereklidir. Özellikle kısık diyafram kullanıldığında uzayacak olan poz süresi kesinlikle tripod gerektirir. Makro çekimde kullanılacak düşük hızlı filmler genellikle yüksek hızlılardan daha net ve daha canlı renkli fotograflar verir.
Konunun arka planının karmaşık olmaması gerekir. Bunun için konunun arkasına siyah ya da renkli bir karton konulabilir. Arka planda dikkat dağıtıcı parlak lekelerden kaçınılmalıdır. Çok diyafram kullanılması ve arkanın tamamen flu olması da arka plan karmaşasını ortadan kaldırır.
http://www.kadinlarkulubu.com/album.php?albumid=26423